Χρονος και ζωη κατα τον Μεγα Βασιλειο 



Γεώργιος Μαντζαρίδης

Μ. Βασίλειος ζησε κα παρουσίασε στ συγγράμματά του μ τν διεισδυτικότερο τρόπο τ σχέση χρόνου κα ζως. Κα ντίστοιχη διδασκαλία του, πο πηρέασε βαθύτατα τ μεταγενέστερη θεολογία κα διανόηση, παραμένει ξαιρετικ πίκαιρη κα σήμερα. Βέβαια μεγάλος ατς εράρχης τς Καππαδοκίας δν γραψε κανένα συστηματικ ργο γι τ θέμα ατό. ρμηνεύοντας μως τν γία Γραφή, κα διαίτερα τν «ξαήμερο» τς Παλαις Διαθήκης, λλ κα ποκρούοντας τν αρεση το Ενομίου σχετικ μ τ πρόσωπο το Χριστο, ναφέρθηκε πολλς φορς στν χρόνο κα τ σχετικ μ ατν θέματα.Συνήθως διακρίνουμε τν χρόνο σ τρία μέρη: στ παρελθόν, τ παρν κα τ μέλλον.

τριμερς μως ατ διάκριση δν φαίνεται ν χει κάποια ντικειμενικ πόσταση. Πράγματι, ν θελήσουμε ν προσδιορίσουμε ντικειμενικς τ παρόν, θ διαπιστώσουμε τι δν ποτελε τίποτε περισσότερο π μία διαχωριστικ τομ νάμεσα στ παρελθν κα τ μέλλον. τσι τριμερς διάκριση το χρόνου γίνεται ατομάτως διμερής. Γι’ ατ κα ριστοτέλης μιλάει γι δύο μόνο διαστάσεις το χρόνου, τ παρελθν κα τ μέλλον: «Το χρόνου», λέει, «τ μν γέγονε, τ δ μέλλει… τ δ νν ο μέρος· μετρε τε γρ τ μέρος, κα συγκεσθαι δε τ λον κ τν μερν· δ χρόνος ο δοκε συγκεσθαι κ τν νν» (1).

Βέβαια θέση ατ φαίνεται καθαρς θεωρητική, γιατί δν εναι δυνατ ν πάρξει πραγματικς χρόνος χωρς τ νν, δηλαδ τ παρόν. Κα μως τ παρν δν μπορε ν κληφθε ς χρονικ διάρκεια, γιατί σ μία τέτοια περίπτωση πρέπει ναπόφευκτα ν χει κα παρελθν κα μέλλον. Γι’ ατ μπορομε ν πομε τι τ παρν δν εναι χρόνος, λλ πειροστ τμητη κείνη στιγμή, μ τν ποία διαχωρίζεται τ παρελθν π τ μέλλον. Κα στιγμ ατ το παρόντος, ν στν πραγματικότητα εναι μόνη παρκτή, γίνεται σύλληπτη, γιατί ατόματα ποχωρε στ παρελθόν.


Κα ν τ παρν ποτελε μία σύλληπτη κα φευγαλέα στιγμή, οτε τ παρελθν οτε τ μέλλον νήκουν στν νθρωπο. Τ παρελθν εναι χαμένο, ν τ μέλλον δν βρίσκεται στ διάθεσή μας. « οχ τοιοτος χρόνος», λέει Μ. Βασίλειος, «ο τ μν παρελθν φανίσθη, τ δ μέλλον οπω πάρεστι, τ δ παρν πρν γνωσθναι διαδιδράσκει τν ασθησιν» (2); νθρωπος μως δν ζε τν χρόνο ς μεμονωμένες στιγμς λλ ς ερύτερη διάρκεια, πο συνιστ τ κάστοτε παρόν του κα γκαλιάζει τ παρελθν κα τ μέλλον. Μ τ μνήμη κα τν προσδοκία περβαίνει τν κάθε στιγμ κα ζε τ παρν ς σύνθεση κα πέρβαση το παρελθόντος κα το μέλλοντος. τσι τ παρν τς νθρώπινης ζως παρουσιάζεται ς πέρβαση το χρόνου κα παραπέμπει στν αωνιότητα. Γι’ ατ κα ρχαία λληνικ μυθολογία προσέδιδε στν χρόνο περβατικς διαστάσεις κα τν βλεπε προσωποποιημένο στν θε Κρόνο, πο ξαφάνιζε τ παιδιά του.


Κατ τν Μ. Βασίλειο χρόνος εναι τ «συμπαρεκτεινόμενον τ συστάσει το κόσμου διάστημα» (3). Τ διάστημα δ εναι χρονικ ννοια μ ποιοτικ κριβέστερα θικ σημασία. Δηλώνει τν περίοδο τς παρούσας ζως σ ντιδιαστολ πρς τν μέλλουσα· τν περίοδο τς τρεπτότητας κα το κινδύνου σ ντιδιαστολ πρς τ σταθερότητα κα τν σφάλεια τς αωνιότητας.


λλ κα γι’ ατν κριβς τν λόγο εναι μόνη περίοδος προετοιμασίας το νθρώπου γι τν αώνια μακαριότητα(4). τσι χρόνος γίνεται «καιρός», δηλαδ εκαιρία γι τν ξαγορ τς αωνιότητας, , πως γράφει Γέροντας Σωφρόνιος, «τόπος» συναντήσεως μ τν Θε κα τν αωνιότητά του.


χρόνος συνδέεται ργανικ μ τν χρο κα δν μπορε ν νοηθε χωρς ατόν. δημιουργία τους πρξε καριαία. Τόσο δηλαδ χρόνος, σο κα χρος δημιουργήθηκαν χρόνως μ τ θέληση το Θεο. τσι ρμηνεύει Μ. Βασίλειος κα τ «ν ρχ ποίησεν Θες τν ορανν κα τν γν» (5). πως ρχ το δρόμου, παρατηρε, δν εναι κόμα δρόμος, κα ρχ το σπιτιο δν εναι σπίτι, τσι κα ρχ το χρόνου δν εναι χρόνος οτε μέρος το χρόνου. Σ περίπτωση πο θ ποστηρίξει κάποιος τι κα ρχ εναι χρόνος, πρέπει ν μπορέσει ν διαιρέσει κα ατν σ ρχή, μέσο κα τέλος, πράγμα πο εναι δύνατο (6).

Στν εθύγραμμη πορεία του χρόνος περιέχει κατάπαυστους χρονικος κύκλους, πο ξεικονίζουν τν αωνιότητα. τσι ρο το χρόνου προσλαμβάνει σπειροειδ μορφή, πο παραπέμπει στν αωνιότητα. ξάλλου πορεία το χρόνου εναι συμφυς μ τν κόσμο κα μ τ πράγματα το κόσμου. Τ συνοδεύει διαρκς, χωρς ποτ ν διακόπτεται.


χρόνος συνυφαίνεται μ τ ζω κα τν κατευθύνει στν θάνατο. πως ο πιβάτες το πλοίου δηγονται στ λιμάνι, στω κα ν κοιμονται κα δν ντιλαμβάνονται τίποτε, τσι κα ο νθρωποι μ τ πέρασμα το χρόνου δηγονται φυσιολογικ στ τέλος τς ζως τους. «Κοιμσαι κα χρόνος σ παρατρέχει. Εσαι ξυπνητς κα χεις φροντίδες, λλ ζω δαπανται, στω κα ν ατ δν γίνεται ντιληπτό. λοι τρέχουμε κάποιον δρόμο, σπεύδοντας καθένας πρς τ τέλος… λα περνον κα μένουν πίσω σου… Τέτοια εναι ζωή. Οτε ο χαρς της εναι μόνιμες οτε ο λύπες της διαρκες. Κα δρόμος δν εναι δικός σου, οτε τ παρόντα δικά σου» (7).


λικία το καθενς δν εναι τίποτε λλο, παρ χρόνος τς ζως του πο πέρασε κα χάθηκε. Χαιρόμαστε, λέει Μ. Βασίλειος, πο μεγαλώνουμε κα προσθέτουμε χρόνια στν λικία μας, σν κάτι ν κερδίζουμε. Κα θεωρομε εχάριστο πράγμα, ταν κάποιος π παιδ γίνεται νδρας κα π νδρας πρεσβύτης. Λησμονομε μως τι κάθε φορ χάνουμε π τ ζω μας τόσο, σο κριβς ζήσαμε· κα δν χουμε τν ασθηση τι δαπανται ζωή μας, μολονότι τν μετρομε πάντοτε μ βάση τ μέρος της πο πέρασε κα χάθηκε.

νθρωπος, χωρς συνήθως ν σκέπτεται τν δυσώπητη παρουσία το χρόνου, διαφορε γι τν παρξή του, κόμα τν ξεχωρίζει π τν αυτό του κα τν ντικειμενοποιε. καθένας π.χ. μιλάει γι τν προσκαιρότητα το νθρώπου κα τν ννοε ς ντικειμενικ διαπίστωση πο δν συνδέεται μεσα μ τν αυτό του. Εκολα συλλογίζεται τι μπορε τ περιβάλλον του ν μεταβληθε ο λλοι ν πάψουν κάποτε ν πάρχουν, σπάνια μως σκέφτεται τι ατ θ συμβε πωσδήποτε κα στν διο. Συνηθίζει ν λέει τι λα περνον κα χάνονται, λλ θεωρε σχεδν ατονόητο τι ατς θ πάρχει, γι ν διαπιστώνει τ φθορ κα τν παρέλευσή τους.


ντικειμενοποίηση δημιουργε συχν σοβαρς πλάνες. Εδικότερα ντικειμενοποίηση το χρόνου λλοιώνει τ νόημα τς ζως κα δηγε στ σύγχυση κα τν αταπάτη. χρόνος δν ποτελε γι τν νθρωπο μιν πλ ντικειμενικ διαδικασία, λλ βαθύτατη παρξιακ πραγματικότητα. λλωστε χρόνος δν φορ τόσο τ ντικείμενα, σο τν προσωπική μας παρξη. Γι’ ατ μόνο παρξιακ βίωσή του παλλάσσει τν νθρωπο π τν πάτη πο δημιουργε ντικειμενοποίησή του. Κα ρθ τοποθέτηση μέσα στν χρόνο ποτελε βασικ προϋπόθεση γι τν ρθ ντιμετώπιση τς ζως κα τ σωστ δράση μέσα στν κόσμο.

λλη βασικ πλάνη, πο ναφέρεται στν τρόπο βιώσεως το χρόνου, εναι κόλουθη: 

νθρωπος λησμονε συνήθως τ νόημα τς ζως του μέσα στ παρν κα τ ναζητε στ διαρκς προσδοκώμενο μέλλον. νικανοποίητος π ατ πο χει στ παρόν, φροντίζει ν τραφε μ τς λπίδες το μέλλοντος. «Τοιοτος γρ πάρχει λος τν νθρώπων βίος μ ρκούμενος τος φθάσασιν, λλ τρεφόμενος ο τος φθάσασι μλλον λλ τος μέλλουσιν» (9). Μ τν τρόπο ατν νθρωπος δρ κα κινεται μέσα στν κόσμο, σν ν πρόκειτο ν ζε αώνια. Κα συνήθως συμπληρώνει λόκληρη τν πίγεια ζω το μένοντας στ στάδιο τς προπαρασκευς το μέλλοντος.


τσι τ μέλλον γίνεται δυνάστης το νθρώπου, ν τ παρν μεταβάλλεται σ πλ μέσο γι τν πίτευξη τν μελλοντικν στόχων κα πιδιώξεών του· ντιμετωπίζεται ς πλ γέφυρα πο δηγε στ μέλλον. Κα πειδ κενο πο ζε νθρωπος δν εναι τ μέλλον λλ τ παρόν, συμβαίνει ν κινεται διαρκς πάνω στ γέφυρα, χωρς ποτ ν φτάνει στν σκοπό του.

Τ φαινόμενο ατ προσέλαβε ξύτερη μορφ π τ τέλη το εκοστο αώνα μ τν λματώδη νάπτυξη τς πιστήμης κα διαίτερα τς πληροφορικς. νθρωπος βρέθηκε ντιμέτωπος μ κοσμογονικς ξελίξεις, πο περβάλλουν τ φαντασία του κα ντείνουν περισσότερο τς προσδοκίες του π τ μέλλον. νας παγκόσμιος πικοινωνιακς στός, μ περιόριστη ελυγισία μέσα στν χρο, διευκολύνει τς πικοινωνίες κα τς συναλλαγές του, ν ταυτόχρονα φαλκιδεύει τν ψυχικ ρεμία κα τν προσωπικ ζωή του. δη γίνεται λόγος γι μία νέα σθένεια, τ σύνδρομο τς πληροφοριακς κοπώσεως, πο προέρχεται π τν περφόρτωση το νο μ πληροφορίες. Κα ν νθρωπος φορτώνεται μ πληροφορίες, φτωχαίνει σ πραγματικ μόρφωση, αξάνει τ γχος του κα περιορίζει τς κανότητές του γι ατοσυγκέντρωση, πομνημόνευση κα λήψη ποφάσεων (9).





σα ναφέραμε ως δ γι τν χρόνο κα τ ζω μας μέσα σ ατν ποκαλύπτουν μία σειρ ντιφάσεων:

α) ζω μας μέσα στν χρόνο, ν κυριαρχεται π ατόν, φανερώνει συγχρόνως κα τ δυνατότητα τς περβάσεώς του.

β) χρόνος πο ζομε, ν παρουσιάζεται ς μετρητς τς ζως μας, εναι ταυτόχρονα κα μετρητς το φανισμο μας.

γ) ν γνωρίζουμε τι χρόνος εναι κα μετρητς το φανισμο μας, ποφεύγουμε ν ναγνωρίσουμε τς συνέπειές του στν αυτό μας κα τς διακρίνουμε στος λλους στ περιβάλλον μας, που διαπιστώνουμε τν ντικειμενικ κα πάλι παλήθευσή τους.

δ) Τέλος, ν ατ πο ζομε πάντοτε εναι τ παρόν, καλλιεργομε συνειδητ μία χρονικ νεστιότητα, μεταθέτοντας τ κάστοτε νδιαφέρον μας στ μέλλον, πο ρχισε ν γίνεται χαοτικό.


Μ. Βασίλειος, ς ρμηνευτς τς χριστιανικς θεωρήσεως το χρόνου, ν πισημαίνει τς ντιφάσεις ατές, μς ποκαλύπτει μία νέα προοπτική, πο δηγε στ δημιουργικ σύνθεση κα πέρβασή τους. Τ νέα ατ προοπτική, πο δν μποροσε ν δημιουργήσει λληνικ φιλοσοφία γενικότερα νθρώπινη σκέψη, τν προσφέρει σ ατν κκλησία· κκλησία χι ς γκόσμια κοινωνικ πραγματικότητα, λλ ς σμα Χριστο, πο εναι « ν κα ν κα ρχόμενος» (10)· ς σμα ατο, πο συνθέτει τς διαστάσεις το χρόνου κα τς προσλαμβάνει ς πρόσωπο στ αώνιο «νν» τς παρουσίας του (11). Μέσα στν κκλησία μνήμη το παρελθόντος γίνεται μνήμη ν Χριστ. Κα λπίδα το μέλλοντος γίνεται λπίδα ν Χριστ. Γι’ ατ κα ζω το Χριστιανο ς μέλους τς κκλησίας τρέφεται μ τ μνήμη κα τν λπίδα το Χριστο.

κκλησία εσάγει μέσα στν κόσμο τν αωνιότητα κα πεκτείνεται πρς ατήν. Ο θεσμο τς κκλησίας, παρατηρε Μ. Βασίλειος, μεταφέρουν τν νο το νθρώπου «π τν παρόντων π τ μέλλοντα». τσι π.χ., συνεχίζει διος εράρχης, μ κάθε γονυκλισία κα νόρθωσή του πιστς μαρτυρε μπράκτως «τι δι τς μαρτίας ες γν κατερρύημεν, κα δι τς φιλανθρωπίας το κτίσαντος μς ες ορανν νεκλήθημεν» (12). πλ κα κφραστικ ατ κδήλωση τς θρησκευτικς ζως δίνει στν Μ. Βασίλειο τν φορμ ν μνημονεύσει τς νέες διαστάσεις, μέσα στς ποες κδιπλώνεται ζω το πιστο. Μ τν ποδοχ τς φιλανθρωπίας το Θεο ς δυνάμεως πο νυψώνει π τ γ στν ορανό, διαπιστώνει νθρωπος νέους ρίζοντες μέσα στν εθύγραμμο χρόνο τς στορίας. Τ αώνιο, ς κφραση τς γάπης το Θεο μέσα στν κόσμο, συναντται σταυρικ μ τν εθύγραμμο στορικ χρόνο.


Μ τν τρόπο ατν κάθε στιγμ τς στορίας τς νθρωπότητας κα το κάθε νθρώπου προσλαμβάνει περιόριστη ερύτητα περιόριστο βάθος, κα προσφέρεται ς δυνατότητα κοινωνίας μ τ αώνιο κα περβατικό. Τ αώνιο προσφέρεται κα γίνεται μεθεκτ μέσα στν χρόνο. Κα χρόνος γίνεται χρος συναντήσεως μ τ αώνιο· χρος βιώσεως το σχάτου.


Τέλος τ νόημα το χρόνου δν ξαντλεται σ μία φευγαλέα κα μ ντιστρεπτ ροή, λλ βρίσκεται στ δυνατότητα πο παρέχει στν νθρωπο ν νταχθε στν αωνιότητα. Ατ σημαίνει τι κα τ νόημα τς στορίας γι τν κκλησία βρίσκεται στ περιόριστο βάθος πο προσφέρει στν νθρωπο κάθε στιγμή της, κα χι στς ξωτερικς ναλλαγς πο δημιουργονται μέσα στ χρονικ ροή. Τ μκος το χρόνου κα τς στορίας ποκτ ξία μόνο κατ τ μέτρο τς ξιοποιήσεως το βάθους τους. Κα τ βάθος το χρόνου κα τς στορίας προσφέρει τ μόνη οσιαστικ δικαίωση το μήκους τους.

περιορισμς το νδιαφέροντος το νθρώπου στν μονοδιάστατο χρόνο δηγε ναπόφευκτα στ διάψευση κα τν πογοήτευση. στορία τν πολιτισμν το νθρώπου εναι στορία διαψεύσεων. Κα λεγόμενος χριστιανικς πολιτισμός, ς νθρώπινη δημιουργία μέσα στν εθύγραμμο χρόνο τς στορίας, εναι φυσικ ν πόκειται στν νόμο τς φθορς κα τς διαψεύσεως. κενο μως πο προσφέρει Χριστιανισμς εναι διέξοδος π τ στορικ διέξοδο· εναι μετάβαση π τν σκοπη χρονικ ρο κα περιδίνηση στν πληρότητα τς θείας γάπης κα ζως. Κα προσφορ ατ το Χριστιανισμο, πο παρέχεται σ νθρωπολογικ πίπεδο μ τ πρόσωπο το Χριστο, βιώνεται μπειρικ μέσα στ σμα του, τν κκλησία.


Καθετ πο πάρχει μέσα στν κόσμο εναι σχετικό. διαίτερα σύγχρονος νθρωπος μ τ διηπειρωτικ κα τ διαστημικ ταξίδια ποκτ μεση μπειρία τς σχετικότητας τν διακρίσεων κα τν ντιθέσεων μέσα στν χρο κα τν χρόνο, πως ατς π.χ. πο πάρχουν νάμεσα στν ρεμία κα τν κίνηση, στ βάθος κα τ ψος, στ πάνω κα τ κάτω, στ νύκτα κα τν μέρα. κόμα κα διάκριση μεταξ παρελθόντος, παρόντος κα μέλλοντος εναι κατ τν ϊνστάιν μία πίμονη ψευδαίσθηση, γιατί σο πι γρήγορα μετακινεται κανείς, τόσο πι ργ περνάει χρόνος: πέντε χρόνια μέσα σ να διαστημόπλοιο πο ταξιδεύει μ τ 90% τς ταχύτητας το φωτς (300 χιλιόμετρα τ δευτερόλεπτο) ντιστοιχον σ τριανταέξι χρόνια στ γ. ν τ διαστημόπλοιο πέστρεφε, ο πιβάτες του θ εχαν ταξιδέψει τριάντα να χρόνια στ μέλλον, λλ θ εχαν γεράσει μόνο πέντε χρόνια (13). Τ παρν τν πιβατν ατν θ ταν γι τος λλους να μακριν μέλλον, πο πολλο π ατος δν θ προλάβαιναν ν τ ζήσουν. Τέλος κα ατ κόμα φοβερ ντίθεση νάμεσα στ ζω κα τν θάνατο τοποθετεται σ λλη προοπτική.

ζωή, κα ς βιολογικ κόμα φαινόμενο, ποτελε ξαίρεση μέσα στν κανόνα τς χρονικς ρος. λοι γνωρίζουμε τι χρόνος αξάνει τν ντροπία το κόσμου κα δηγε πρς τν ταξία κα τν ποδιοργάνωση μ σχατη πόληξη τν λεγόμενο θερμικ θάνατο. ξαίρεση στν κανόνα ατν ποτελε τ φαινόμενο τς ζως. ζωή, ν κινεται μ τ φορ το χρόνου, περινικ τ νομοτέλειά του κα ντιστρέφει τν πορεία τς ντροπίας μ τ δημιουργία τάξεως μέσα στν ταξία κα τν κπτωση. Παράλληλα μως λοι ο ζωντανο ργανισμο ποτάσσονται στ δύναμη το χρόνου κα ποκύπτουν τελικ στν βιολογικ θάνατο. ζω παρουσιάζεται ς διαδικασία θανάτου. λλ κα θάνατος μφανίζεται ς πόληξη τς ζως.


θάνατος κα ς βιολογικ κόμα φαινόμενο ποτελε τν τελευταία φάση τς ζως. Ατ σχύει πολ περισσότερο γι τν θάνατο ς παρξιακ βίωμα. ν μως θάνατος ποτελε τν τελευταία φάση τς ζως, τότε κα ζω ποκτ τ πλρες νόημά της μόνο μ τ συμπερίληψη το θανάτου. ταν τ νόημα τς ζως διατυπώνεται χωρς ν συμπεριλαμβάνεται θάνατος, εναι τοπο, γιατί θάνατος, ς τελευταία φάση τς ζως, καταλύει λο τ προηγούμενο νόημά της. Γι’ ατ κα νθρωπος λοκληρώνεται, ταν κατορθώνει ν χωρέσει στ ζωή του κα τν θάνατο. δ γκειται κα σπουδαιότητα τς μελέτης το θανάτου, πο προβάλλεται διαίτερα π τος ρχαίους φιλοσόφους κα τος Πατέρες τς κκλησίας.

ν βιολογικ ζω κδιπλώνεται ς πάλη μ τν χρόνο, πο τελικς τν φανίζει, πνευματικ ζω το Χριστιανο προβάλλει ς νίκη ναντίον το χρόνου κα νταξη στν αωνιότητα. νταξη στν αωνιότητα συνδέεται μ μία νέα τοποθέτηση κα δραστηριοποίηση μέσα στν κόσμο. Ατ γίνεται φανερ κα στ ζω το Μ. Βασιλείου, πως κα γενικότερα τν γίων τς κκλησίας. γάπη γι τος συνανθρώπους τους, τ νδιαφέρον γι τς νάγκες κα τ προβλήματά τους, σκηση το φιλανθρωπικο, κοινωνικο κα πνευματικο ργου τους, κα γενικότερα λη παρουσία κα δραστηριότητά τους, δν ταν προϊόντα κοινωνικς συμβατικότητας, λλ συνέπειες τς τοποθετήσεως κα το προσανατολισμο τς ζως τους ς ληθινν Χριστιανν. ποξένωσή τους π τν κόσμο κα ταυτόχρονη πανένταξή τους σ ατόν, ς πώλεια πο ντιστοιχε μ ερεση, ς λλοτρίωση πο σοδυναμε μ νάκτηση, τος νέδειξε πραγματικος φωστρες τς οκουμένης· τος πέδειξε Χριστιανος χι «νόματι», λλ «πράγματι».


Χριστιανς λοιπν εναι νθρωπος πο ποδέχεται τν λλοτρίωσή του ν νόματι το Χριστο. λλοτριώνει τ ζωή του, λλοτριώνει τν χρόνο τς ζως του, κα ντάσσεται σ μία νέα πορεία ζως. νέα ατ πορεία εναι πορεία τς μετάνοιας κα τς γάπης πρς τν Θε κα τν πλησίον. μετάνοια, ς πιστροφ το νθρώπου στν χρόνο τς μνήμης το Θεο, πο συμπυκνώνεται στν λειτουργικ χρόνο, παναφέρει τν νθρωπο «ες οκείωσιν Θεο π τς δι τν παρακον γενομένης λλοτριώσεως» (14).

νθρωπος, πο δημιουργήθηκε «κατ’ εκόνα» κα «καθ’ μοίωσιν» Θεο, διατηρε τ νόημα κα τν σκοπ τς πάρξεώς του μ τ μνήμη το Θεο. Μ τ μνήμη ατ παραμένει προσηλωμένος κα στ δική του θεοειδ μορφή, πο μαυρώθηκε μ τν λλοτρίωση π τν Θε κα τν θέτηση το θείου θελήματος. Εδικότερα βέβαια γι τν Χριστιαν μνήμη το Θεο συγκεκριμενοποιεται μ τ μνήμη το Χριστο κα το νακαινιστικο του ργου. Κα τ περιεχόμενο τς μνήμης το Χριστο συμπυκνώνεται στ θεία Εχαριστία. Τ μυστήριο ατό, ς μυστήριο τς ληθινς ζως το πιστο, εναι μυστήριο τς ληθινς μνήμης του· μνήμης πο δν πιστρέφει μόνο στ παρελθόν, λλ πεκτείνεται κα πρς τ μέλλον· μνήμης πο περβαίνει τελικ τν χρόνο κα προσλαμβάνεται στν αωνιότητα κα τν ϊδιότητα τς θείας ζως. Γι’ ατ κα τέλεση τς θείας Εχαριστίας συνδέεται μ τ μεγαλύτερη συμπύκνωση το χρόνου μέσα στ πλαίσιο τς πνευματικς ζως.


συμπύκνωση ατ το χρόνου κφράζεται σαφέστατα στ θεία Λειτουργία, διαίτερα μάλιστα στ Λειτουργία το Μ. Βασιλείου. Κα εναι χαρακτηριστικ τι λειτουργικ μνήμη δν ναφέρεται μόνο στ παρελθν λλ κα στ μέλλον. Δν παρουσιάζεται ς νάμνηση ατν πο γιναν στν χαμένο, λλ γι τν κκλησία πάντοτε κερδισμένο χρόνο, λλ κα ς πρόγευση ατν πο ναμένονται ν συμβον. «Μεμνημένοι ον, Δέσποτα, κα μες τν σωτηρίων ατο παθημάτων, το ζωοποιο σταυρο, τς τριημέρου ταφς, τς κ νεκρν ναστάσεως, τς ες ορανος νόδου, τς κ δεξιν σο το Θεο κα Πατρς καθέδρας, κα τς νδόξου κα φοβερς δευτέρας ατο παρουσίας».

Μ τ λειτουργικ ατ συμπύκνωση το χρόνου δν προσφέρεται κάποια συναισθηματικ λύτρωση τν πιστν π τ δεσμευτικ πίπεδο τν ασθητν, λλ παρξιακή τους νακαίνιση μ ναφορ στν περβατικ παρουσία το Χριστο. πίστη στ πρόσωπο το θεανθρώπου Χριστο κα ναγνώρισή του ς κεφαλς τς κκλησίας καθιστ δυνατ τ σταυρικ συνθετικ ατ θεώρηση κα μεταμόρφωση το χρόνου.


Μ. Βασίλειος, στυλοβάτης το κοινοβιακο μοναχισμο, γνώρισε κα ζησε στν ψηλότερο δυνατ βαθμ τν κοινοχρησία χι μόνο τν λικν γαθν λλ κα το χρόνου. δωσε χι μόνο τ πάρχοντά του λλ κα λόκληρο τν χρόνο τς ζως του στος λλους. Χριστιανς δν ντιμετωπίζει τν χρόνο ς τομική του διοκτησία, λλ ς γαθ γι κοιν χρήση.


ταν κρατμε τν χρόνο μόνο γι τν αυτό μας, χωριζόμαστε π τος λλους. Χωριζόμαστε χι μόνο π ατος πο ζησαν πρν π μς, λλ κα π ατος πο ζον μαζί μας, δίπλα μας. τσι περιορίζουμε τν δικό μας χρόνο κα τ δική μας ζωή. Γι’ ατ χρειάζεται ν μοιραζόμαστε τν χρόνο μας μ τος λλους, ν τν θυσιάζουμε γι τος λλους, ν κοινωνομε μαζί τους. Προσφέροντας τν χρόνο μας προσφέρουμε τ ζωή μας, χωρς ν παύουμε ν ζομε ο διοι. Κα μ τν τρόπο ατν ζομε διπλ τν χρόνο κα τ ζωή μας, γιατί ζομε ταυτόχρονα στν χρόνο κα στ ζω τν λλων.

Σημειώσεις:


1. ριστοτέλους, Φυσικ 218α.

2. Μ. Βασιλείου, Ες ξαήμερον 5, PG 29, 13B.

3. Μ. Βασιλείου, Κατ Ενομίου 1, 21, PG 29, 560B.

4. Μ. Βασιλείου, Ες Ψαλμν 114, 5, PG 29, 492C. Πρβλ. κα Δ. Τσάμη, πρωτολογία το Μ. Βασιλείου, Θεσσαλονίκη 1970, σ. 32-33.

5. Γέν. 1, 1.

6. Μ. Βασιλείου, Ες ξαήμερον 1, 6, PG 29, 16C-17A.

7. Βλ. Μ. Βασιλείου, μιλία ες Ψαλμν 1, 4, PG 29, 220D-21A.

8. Μ. Βασιλείου, πιστολ 42, 1, PG 32, 349.

9. Βλ. Ι. Γιανναράκη, « παγκόσμιος γκέφαλος το διαδικτύου», Οκονομικς Ταχυδρόμος, φ. 52 (2590), 25.12.2003, σ. 21.

10. ποκ. 1, 4.

11. Βλ. Μ. Βασιλείου, Ες σαΐαν 119, PG 30, 312A.

12. Μ. Βασιλείου, Περ γίου Πνεύματος 27, 66, PG 32, 192C.

13. Βλ. I. Piquer el Pais, «Τ παράδοξο σύμπαν το λβέρτου ϊνστάιν». φημερίδα Καθημερινή, Κυριακ 22.12.2002.

14. Μ. Βασιλείου, Περ γίου Πνεύματος 15, 35, PG 32, 128D


http://www.paterikiorthodoxia.com/2013/09/blog-post_4.html


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιστορία = συγχρονική διαχρονία, ή διαχρονική συγχρονία